PKN
Hervormde Gemeente Woerden
 
Kerkklokken Kerkklokken

Niet ieder moment in de liturgie van de eredienst is bij iedereen even bekend. Een van de minst bekende onderdelen is het luiden van de klokken tijdens het bidden van het Onze Vader in de kerk. Velen horen het wel, maar realiseren niet altijd waar dat nu precies voor is. 
Van oudsher is het luiden van de kerkklokken een gebruik om de hele omgeving op te roepen tot het dagelijks gebed. Dat was behalve pastoraal en missionair ook heel praktisch: de enige manier om te weten hoe laat het was gedurende vele eeuwen was dankzij het uurwerk op de toren van de kerk. Niet voor niets staat de klok van de kerk altijd op een hoge toren die, in de tijd voordat nog hogere gebouwen het stadsbeeld blijvend veranderden, verreweg het hoogste punt voor de hele omgeving was. Het regelmatige luiden van de klokken (vaak om 6.00, 12.00 en 18.00 uur, al verschoof het eerste luiden soms naar een of twee uurtjes later) hielp mensen ook aan een wat structuur in de dag voor de dagelijkse werkzaamheden.
Inmiddels heeft bijna iedereen een eigen horloge of een smartphone om te weten hoe laat het is en allerlei alarmmogelijkheden voor wie hulp nodig heeft om alles op vaste tijden te doen. 
Onze gewoonte in Woerden om tijdens het ‘Onze Vader’ de klok te luiden is vanouds een Luthers gebruik, dat kennelijk ooit in onze gemeente is overgenomen. Of zou het al als gewoonte in gebruik genomen zijn toen de Petruskerk nog een Lutherse kerk was? Het is de bedoeling om met het luiden van de klokken aan alle thuisblijvers duidelijk te maken dat op dat moment dit gebed in de kerk wordt gebeden. Deze boodschap is er voor mensen die er graag bij geweest zouden willen zijn maar door ziekte of andere omstandigheden niet konden komen, maar ook voor ieder ander. Niet voor niets gebeurt het luiden van de klokken niet tijdens de gewone gebeden: een voorganger of voorbidder zou iets kunnen zeggen waar je niet achter kunt staan. Maar het ‘Onze Vader’ is het gebed dat de Heer ons geleerd heeft. Door dit gebed te bidden en de klokken gelijkertijd hoorbaar voor iedereen te laten klinken is dit een uitnodiging voor iedereen om zich aan te sluiten bij het gebed dat Christus ons geleerd heeft. Maar het is ook bedoeld als troost voor iedereen: ook al komt u zelf niet tot een gebed, op dit moment wordt er in de kerk voor u gebeden.

       J.A. Berkheij

terug
 
 
 

Inloggen

Agenda
Ga voor de agenda van alle PKN-kerkelijke activiteiten en vergaderingen naar kerkpleinwoerden.nl
 
Meditatie

Toen er acht dagen verstreken waren en Hij besneden zou worden, kreeg hij de naam Jezus…..
Lukas 2:21

Het geven van een naam aan een kind is een bijzonder voorrecht. Een naam kies je dan ook zorgvuldig. Je kiest een familienaam of laat je leiden door de namen die op dat moment populair zijn. Je kiest een naam die je als ouders leuk vindt of juist niet omdat die naam verbonden is met iets negatiefs. Wij denken vaak dat “vernoemen” een oeroude traditie is. Maar als je kijkt in de geslachtsregisters van Jezus in Matteüs 1 en Lukas 3, dan valt op dat kinderen helemaal niet naar hun (groot)ouders genoemd worden. In de Bijbel zijn namen niet ontleend aan het verleden (vernoemen) of aan het heden (wat in de mode is) maar gericht op de toekomst. Naamgeving is benoeming: dit zul je worden, zo zul je zijn. Een naam is geen etiket, een naam is een programma. Zoals je heet, zo zul je zijn. Natuurlijk maken mensen die naam niet altijd waar. Maar Jezus krijgt een naam die al door de engel Gabriël genoemd is. God staat achter deze naam en God zorgt ervoor dat deze naam “Jezus” wordt waargemaakt. Het hele evangelie wordt dan ook samengevat in die ene naam:
meer
 
Werkgroep Geloof en Cultuur

 

 

 




In het activiteitenoverzicht   van de Werkgroep Geloof en Cultuur van de Protestantse kerken van Woerden/Zegveld vindt u een breed scala van activiteiten op het gebied van theologie, spiritualiteit, eredienst, pastoraat, opvoeding, samenleving en cultuur.
 

 
Geven aan de kerk
De gemeente van Christus wordt zichtbaar in onder meer de eredienst, in het pastoraat en in het missionaire werk. Om dit werk doorgang te kunnen laten vinden, is uiteraard geld nodig. Daarom vragen we u graag om uw bijdrage.
>Lees meer
 
Kerkblad Hervormd Woerden

Het kerkblad 'Hervormd Woerden' 

 
 
 
 
  Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.